Tot gisteren heb ik nog nooit van Eglin AFB gehoord. Het blijkt de grootste vliegbasis ter wereld te zijn. AFB staat voor Air Force Base. We krijgen de tip van een van onze volgers die aangeeft dat we er vlak langs komen. Dat is een wat ruim begrip. De basis is groter dan de provincie Utrecht. In Crestview bevinden wij ons ten Noorden van de basis. Op de basis is een interessant museum, waar veel oude vliegtuigen staan opgesteld. Uiteraard ligt het museum helemaal naar het zuiden, richting de Gulf. We gaan van onze route, de Southern Tier, af en bepalen onze route met Google Maps. Gewoonlijk gaat dit wel goed. In militair gebied komt de route-aanduider met een mooie fietsroute over rustige wegen. Alleen is geen rekening gehouden met verplichte toegangspas van de plaatselijke krijgsmacht en de ondergrond van de route is zand. Door deze beperkingen zijn we genoodzaakt op de enige toegangsweg hwy85 naar het zuiden te fietsen. Op zich met een smalle shoulder te doen. Floridianen zijn minder bezorgd om fietsers en scheuren vlak langs ons. De voorgeschreven drie feet afstand houden doen ze zeker niet. En daarnaast wordt er ook gewaarschuwd voor beren langs de snelweg. 

Met wind opzij schieten we lekker op en na twee uur fietsen komen we bij het United States Air Force Armament Museum. Het is gratis toegankelijk.

Ik vraag waar we tijdens ons bezoek zolang de fietsen veilig kunnen neerzetten. Het verbijsterende antwoord is dat het niet mogelijk is. De tassen aan de fiets hebben een potentieel gevaarlijke inhoud. We mogen de fietsen niet onbeheerd achter laten en dus kan maar een van ons tweeën het museum in en de ander moet bij de fietsen blijven. Als we de fietsen onbeheerd achter laten wordt de security ingeschakeld, krijgen we als waarschuwing mee. Dat op hetzelfde moment ongeveer vijftig auto’s, met potentieel gevaarlijke inhoud, onbeheerd op het parkeerterrein staan maakt niet uit. Ze hebben hier echt geen idee wat ze met fietsers aan moeten. We mogen wel met de fiets aan de hand langs de vliegtuigen lopen. Het zal de eerste keer wel zijn dat de Blackbird samen met een fiets wordt gefotografeerd.

Voor ons fietsers is de Stratojet interessant. Deze heeft een ‘bicycle arrangement landing gear’ omdat de vleugels te zwak zijn voor een landingsgestel zijn deze in lijn onder de body geplaatst.
Op de basis is ook een camping, daar mogen we alleen kamperen als we een vergunning op papier hebben. Deze is vijftien kilometer verder in Niceville te verkrijgen. Nu moeten we wel die kant op, maar we zijn niet gek en gaan niet meer terug. We zijn vroeg in Niceville en lopen nog even langs de jachthaven met wat leuke bootjes. Achter een boot hangen vier motoren van 400 pk, die volgens het stickertje op de zijkant gelukkig wel emissie-arm zijn.

Langs de Turkey Creek in het dorp is nog een leuke boardwalk. We zoeken nog naar wat beesten in het water, maar komen niet verder dan een schildpad. Een fietskunstenaar heeft de reling gebruikt om deze te versieren met wat onderdelen.